Javascript - úvod
Čo sa skrýva za slovom Javascript?
JavaScript je skriptovací programovací jazyk !
Javascript nenahradzuje žiadne počítačové jazyky, ani nie je konečným nástrojom. Skôr ho možno považovať za jazyk internetový. Javascript je jazyk jednoduchý, ale zároveň dosť účinný. Rozširuje možnosti HTML pridaním interaktivity.
Existujú tri druhy programov JAVY:
|
Niečo viac o JavaScripte
JavaScript ( ďalej iba JS ) je objektovo-orientovaný skriptovací jazyk, ktorého kód je vložený do HTML súboru. Vyvinul sa z JAVY zjednodušením niektorých jej tried ( Math, Date, String ), ale neumožňuje prácu s grafikou, zvukom na rozdiel od bohatej ponuky JAVY v balíkoch AWT.
V takomto prípade ale JS dokáže manipulovať s vloženými objektami ako sú applety, komponenty ActiveX...
Program JS sa spúšťa priamo na užívateľskom počítači ( nie na serveri ! ), čo má obrovské výhody v rýchlosti spracovania programu. Napríklad pri spracovaní formulárov pomocou JS napíšeme jednoduchý program, ktorý rýchlo spracuje vstupné hodnoty zadané užívateľom, prípadne zapíše výsledok. Ak formulár spracúva server niektorým z programov cgi-bin ( napríklad CGI, Perl, C++ ), užívateľ čaká na dvojitý prenos dát po internete ( od užívateľa k serveru a späť ), čo pri priepustnosti liniek nie je zanedbatelné.
Prehliadač musí vedieť interpretovať a previesť skript, čiže program v JavaScripte, vložený do HTML dokumentu.
JS je podporovaný prehliadačmi Netscape, Internet Explorer a Opera.
Aby prehliadač skript nevypisoval, vkladá sa do tagu komentára na ľubovoľnom mieste v HTML súbore ( Skript s deklaráciou funkcií sa vkladá do hlavičky HTML súboru. ):
< SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"> <!-- TELO SCRIPTU //--> < /SCRIPT > |
Skripty sa dajú rozdeliť do dvoch skupín:
1. Skripty, ktoré sa spustia iba raz, obyčajne po načítaní dokumentu.
Sú ohraničené elementom <SCRIPT>.
2. Skripty spúšťané udalosťami, ktoré nastanú spônením istých
podmienok napr. ak myš umiestnime na ošetrený text, obrázok,
alebo stlačíme nejaký gombík...
Čo sú udalosti ?
Umiestnite myš na tento text !
Príklad na vyvolanie udalosti:
<FONT onmouseover="JavaScript:this.style.color='#00DD00'"
onmouseout="JavaScript:this.style.color='#CC00CC'" size=+2><I>
Umiestnite myš na tento text !</I>
</FONT>
>K jeho dosiahnutiu sú použité dve udalosti : OnMouseOver a OnMouseOut.
Ovládač OnMouseOver sa aplikuje, ak myš umiestnime na zadaný text, OnMouseOut sa aplikuje ,ak myš daný text opustí. ( Slovíčko this označuje objekt, na ktorý sa ovládač vzťahuje - v našom prípade je to text.)
Dalšie najčastejšie používané udalosti sú :
Vo vstupnom formulári sú použité dve udalosti:
OnBlur - volá funkciu ZADAJMENO po opustení vstupného okienka formulára
OnClick - volá funkciu NETLAC po kliknutí tlačítka, vytvoreného formulárom
Príklad druhý
Druhý príklad demonštruje prácu so stavovým riadkom a dátumom v JavaScripte. Po stlačení tlačítok sa buď zapíše text do stavového riadku, alebo sa daný text zmaže, alebo sa objaví výstražné okno s aktuálnym dátumom.
function zapis(){
window.status=(" TOTO JE STAVOVÝ RIADOK ! " );
}
function zmaz(){
window.status="";
}
function datum(){
var dnes = new Date();
var mesiac = dnes.getMonth();
var d = dnes.getDay();
mesiac++;
if (d==0){den="nedela"}
if (d==1){den="pondelok"}
if (d==2){den="utorok"}
if (d==3){den="streda"}
if (d==4){den="štvrtok"}
if (d==5){den="piatok"}
if (d==6){den="sobota"}
alert("Dnes je "+den+""+dnes.getDate()+"."+mesiac+"."+dnes.getYear());
}
*****
<INPUT onclick=zapis() type=button value=" Zapíš " name=gombik1>
<INPUT onclick=zmaz() type=button value=" Zmaž "
name=gombik2>
<INPUT onclick=datum() type=button value=" Dátum "
name=gombik3>
Tento jednoduchý príklad využíva tri funkcie, deklarované v hlavičke HTML súboru. V dvoch sa volá preddefinovaná metóda JS window.status(), ktorá zobrazí zadaný text v stavovom riadku. V tretej funkcii sú volané preddefinované metódy pre prácu s dátumom a časom triedy Date.
Vo vstupnom formulári je použitá udalosťOnClick pre každý gombík, ktorá volá odpovedajúce funkcie ZAPIS , ZMAZ a DATUM po kliknutí tlačítka, vytvoreného formulárom
Príklad tretí
Tretí príklad vysvetľuje možnosti volania ďalšieho okna v JavaScripte. S takýmto volaním ste sa stretli v predošlých príkladoch pri zobrazení ich zdrojových kódov. V našej ukážke sa otvorí nové okno, v ktorom sa vypíšu faktoriály čísel od 1 až do zadanej hodnoty.
function OtvorOkno(form) {
okno=open("","nove","SCROLLBARS=yes, WIDTH=500, HEIGHT=300, TOP=200, LEFT=200");
okno.document.write("<B><FONT SIZE=+1>TABULKA FAKTORIÁLOV:</FONT></B><BR>");
var n=20;
if (form.hranica.value>0 && form.hranica.value<101) {
n=form.hranica.value};
for (var i=1, f=1; i<=n; i++, f *=i)
{okno.document.write(i+"! = "+f+"<BR>");}
}
****
<FORM>
<TABLE width="90%" align=center bgColor=#ff8c8c frame=none>
<TBODY>
<TR>
<TD colSpan=2> </TD></TR>
<TR>
<TD align=right><B>Zadaj celé číslo od 1 do 100</B>:</TD>
<TD><INPUT name=hranica></TD>
<TD><INPUT type=reset value=" Zmaž " name=Clear></TD>
<TD><INPUT onclick=OtvorOkno(this.form) type=button value=" FAKTORIÁL "
name=gombik></TD></TR>
<TR>
<TD colSpan=2> </TD></TR></TBODY></TABLE>
</FORM>
skripte je využitá metóda open objektu window s nasledujúcimi parametrami:
window.open ( "URL" , "meno" , "vlastnosti" )
URL je názov html dokumentu zobrazeného v novom okne (ak URL chýba, otvorí sa prázdne okno, do ktorého môžeme zapisovať pomocou metódy dokument.write a tagov HTML ). Ďalšie úvodzovky špecifikujú meno nového okna. Posledné úvodzovky udávajú vlastnosti okna. V našom príklade sú použité: SCROOLBARS=yes/no- zobrazenie skrolovacích štvorcov WIDTH=z- z=šírka okna HEIGHT=z- z=výška okna TOP=x- x-ová súradnica okna LEFT=y- y-ová súradnica okna
To by bolo k príkladom z jsc dost.