Programovací jazyk Pascal
Programovacie jazyky prechádzajú postupným
vývojom od jazykov blízkych strojovému kódu, tzv. strojovo - orientovaných jazykov k jazykom blízkym, t.
j. čo najviac zrozumiteľným človeku.
V súčasnosti sa rozvíjajú objektovo -
orientované programovacie jazyky, v ktorých je možné fyzické objekty
popísať ako jeden celok, ktorý obsahuje aj atribúty objektov aj metódy, ktoré
sú pre daný objekt použiteľné.
Vznikajú tak nové programovacie jazyky
(Java), ktoré už majú nové prvky alebo staršie spoľahlivé jazyky sú rozširované
o nové prvky.
Medzi tieto staršie ale veľmi spoľahlivé jazyky
patrí programovací jazyk Pascal. Tento jazyk sa stal základom pre objektovo -
orientovaný systém Delphi, v ktorom je možné vytvárať celkom zaujímavé a zložité
aplikácie.
Vlastnosti vyšších programovacích jazykov
Program napísaný v strojovo -
orientovanom jazyku je postupnosť elementárnych príkazov, ktoré nazývame inštrukcie a ktoré počítač môže
priamo vykonávať (jedna inštrukcia zodpovedá jednej operácii procesora). Počítač taký program zvláda bez problémov, spracováva
inštrukciu po inštrukcii mechanicky a jednoducho. Ťažšiu prácu v tomto prípade má
programátor, ktorý musí tieto rozsiahle postupnosti vytvoriť a odladiť.
Programátor, ktorý študuje program vytvorený niekým iným môže mať značné problémy
s pochopením tohto programu.
Nezrozumiteľnosť týchto programov je
hlavne v tom, že sú neštruktúrované, že sú to len postupnosti inštrukcií. Tento nedostatok je odstránený vo vyšších programovacích jazykoch}. Z ich
postupného vývoja môžeme vidieť, že boli hľadané vhodné operačné, údajové a riadiace štruktúry},
ktoré by pomohli zvýšiť zrozumiteľnosť programov pre človeka. V súvislosti
s týmto vývojom programovacích jazykov vyššieho typu je potrebné vyvíjať
tiež programy, ktoré sa nazývajú prekladače} a ktoré umožňujú preklad programu z vyššieho
programovacieho jazyka do strojového kódu počítača.
Základné rysy vyšších programovacích jazykov
môžeme zhrnúť v nasledujúcich bodoch:
·
Typy údajov
Každý vyšší programovací jazyk má základné
typy údajov, ktoré určujú obory hodnôt premenných a prípustné operácie nad
týmito množinami. Najbežnejšie typy údajov sú, napríklad, typ celých čísel, typ
reálnych čísel, typ logických hodnôt a typ znakov. Tieto typy sú tiež nazývané jednoduché typy. Pomocou jednoduchých
typov je možné vytvárať štruktúrované
údajové typy podľa predpísaných pravidiel. Medzi štruktúrované typy patrí
predovšetkým typ pole, záznam, trieda, a ďalšie. V najnovších
programovacích jazykoch sa kladie dôraz hlavne na podporu objektovo - orientovaného
princípu programovania.
· Konštanty
Konštanta je údajový objekt, ktorého
hodnota sa v priebehu výpočtu nemení.
Konštanty sú dvoch typov, a síce v tvare
priamych konštánt - literálov
alebo
v tvare identifikátorov konštánt.
Priamou konštantou je priamy zápis
hodnoty, napríklad,
227 -45.234 'Povrch gule je '.
Identifikátory konštánt musia byť
definované a je možné sa na ne odvolávať podľa ich mena. Napríklad, je
možné zaviesť identifikátor konštanty POCET ako meno hodnoty 100.
· Premenné
Premenná je údajový objekt, ktorého
hodnota sa môže v priebehu výpočtu meniť. Pomenované premenné} sú najčastejšie zavedené pomocou identifikátorov.
Identifikátory premenných sú v programe deklarované pomocou pravidiel jazyka.
Pri deklarácii premennej je určené jej
meno, a väčšinou aj jej typ, pomocou ktorého je určená množina prípustných
hodnôt premennej a operácie, pri ktorých je možné túto premennú použiť.
Definíciou premennej budeme rozumieť akciu
priradenia hodnoty premennej, napríklad pomocou príkazu priradenia alebo
prečítaním hodnoty zo vstupu do premennej. Nedefinovaná premenná je taká, ktorá
nemá priradenú hodnotu.
Vo vyšších programovacích jazykoch premenné
tesne po deklarácii nemajú definované hodnoty, to znamená, že pri deklarácii
nemajú priradenú žiadnu hodnotu.
Okrem pomenovaných premenných, ktoré sú
zavedené deklaráciami, je možné pracovať aj s premennými, ktoré vznikajú v priebehu
výpočtu. Tieto premenné budeme nazývať dynamické premenné, pri identifikácii ktorých sa používajú smerníky.
· Deklarácie
Deklarácie slúžia na zavedenie a pomenovanie
premenných, procedúr funkcií, atď. v programovacích jazykoch.
V tejto súvislosti je možné uvažovať
o rozsahu platnosti deklarácie.
Z tohto hľadiska rozlišujeme globálne deklarácie, ktoré sa vzťahujú
na celý program, alebo lokálne deklarácie,
ktoré sa vzťahujú len na časť programu.
Túto vlastnosť majú jazyky s blokovou
štruktúrou.
Deklarácie sú rozlišované dynamické a statické.
Statické deklarácie sú tie, u ktorých
vlastnosti deklarovaného objektu nezávisia od hodnôt premenných, na rozdiel od dynamických,
u ktorých sú niektoré vlastnosti deklarovaného objektu popísané pomocou
premenných.
Typickou dynamickou deklaráciou je
deklarácia poľa s hranicou, ktorá je určená premennou.
· Výrazy
Výraz je operačná štruktúra, ktorá určuje výpočet
hodnoty. Výraz je popisom akcie aj označením hodnoty, ktorá je výsledkom akcie.
Výrazy majú podobný tvar ako v matematike
s tým rozdielom, že sú zapísané v lineárnej postupnosti (aj zlomky).
Výrazy sa skladajú z operandov a operátorov a je povolené
používanie zátvoriek. Operátory sa delia obyčajne na aritmetické, logické a relačné a zároveň určujú
typ výrazu.
Operandom môže byť konštanta, hodnota
uložená v premennej, výsledok aplikácie funkcie.
Vo väčšine programovacích jazykov výraz je
súčasťou nejakej vyššej jazykovej konštrukcie, obyčajne príkazu, z ktorej
vyplýva, čo sa má s výsledkom výrazu urobiť.
· Príkazy
Príkazy popisujú jednotlivé výpočtové
akcie a vyjadrujú nadväznosti medzi príkazmi.
Príkazy delíme na jednoduché a štruktúrované.
Medzi jednoduché príkazy patria priraďovací príkaz, príkaz skoku a príkaz
volania procedúry.
Pomocou štruktúrovaných príkazov je možné vyjadriť
postupné, podmienené alebo opakované vykonávanie niektorých iných príkazov. Sú
to predovšetkým
zložený príkaz,
podmienkové príkazy a
príkazy cyklu.
· Podprogramy
K vytváraniu algoritmov k zložitejším
problémom je potrebné pristupovať systematicky, čo spočíva v tom, že
problém rozložíme na jednoduchšie podproblémy a vytvárame algoritmy pre
tieto jednoduchšie problémy.
Toto
sa vo vyšších programovacích jazykoch odrazí v tvare programu, ktorý môže
byť zložený z podprogramov.
Podprogram
je popisom algoritmu pre podproblém. Výpočet podľa podprogramu sa môže
uskutočniť na viacerých miestach programu, čo je vyjadrené zavolaním
podprogramu podľa jeho mena.
Podprogramy sa delia na procedúry a funkcie.
Procedúra je popisom algoritmu, ktorý nejakým spôsobom transformuje údaje.
Funkcia popisuje algoritmus pre výpočet jednej hodnoty, ktorá môže byť použitá
ako operand vo výraze.
Z procedúr a funkcií je možné
vytvárať knižnice, ktoré môžu byť použiteľné pri riešení viacerých problémov.