meno/skupina………………………………………….

 

1.  Rozšifrujte nasledujúci text, šifrovaný Caesarovou (posuvnou) šifrou:

 

YAEHCNBCITAHYCXPAJORN

 

 

 

2.  Popíšte postup, ktorým by ste mohli rozoznať, či je text zašifrovaný substitučnou alebo transpozičnou šifrou.

 

 

 

 

 

3.  Popíšte vstupné požiadavky a postup, ktorým by ste mohli efektívne rozlúštiť šifrovanie dvojitým použitím DES algoritmu (  EK1(EK2(M))=C  , meet-in-the-middle útokom ).

 

 

 

 

 

 

 

 

4.  Čo sa stane, ak v prípade využitia DES šifrovania v režime CBC zabudneme inicializačný vektor a ako za zmení výsledná správa, keď použijem inicializačný vektor zo samých 0 ?

 

 

 

 

 

5.  Hodnotenie študenta sa kóduje trojicou (a,b,c), kde a je známka (0 až 4), b je kód študenta (0 až 9) a c je podpis učiteľa, čo je číslo 10*a+b zašifrované súkromným RSA kľúčom učiteľa, ktorého verejný kľúč je (55,3). Overte, či nasledujúce hodnotenia sú korektné, v prípade nekorektnosti upravte podpis učiteľa.

 a)  (2,2,33)          b)  (1,3,9)

 

 

 

 

 

 

 

5+.  Ako by som mohol použiť (korektné) hodnotenia študentov 2 a 3 (z predchádzajúceho príkladu) na vytvorenie korektného hodnotenia študenta 1, pokiaľ by som nemal čas hrubou silou rozbíjať učiteľov kľúč ?

 

 

 

6.  Pri šifrovaní systémom ElGamal je použité prvočíslo 19 a generátor 3. Verejný kľúč príjemcu správy je 7. Odosielateľ zvolil na šifrovanie číslo k=2. Ako prebehne šifrovanie a dešifrovanie správy M=11 ?

 

 

 

 

7. Ktoré z nasledujúcich dvojíc je možné použiť ako číslo p a g pre šifrovanie ElGamal a ktoré nie ? Zdôvodnite !

     a)  (179,1)      b)  (181,2)    c)   (195,14)

 

 

 

 

 

8.  Popíšte základný princíp a charakterizujte aspoň tri výhody a tri nevýhody asymetrických kryptografických systémov.