meno/skupina………………………………………….
1.
Rozšifrujte nasledujúci text, šifrovaný stĺpcovou transpozičnou šifrou:
2. Popíšte
postup, ktorým by ste mohli rozoznať, či je text zašifrovaný monoalfabetickou
alebo polyalfabetickou šifrou
3. Ukáže,
že výsledok šifrovania invertovaného textu (keď vymeníme 1 za 0 a naopak)
pomocou algoritmu DES s invertovaným kľúčom bude invertovaný šifrovaný
text. ( teda že platí EK`(M`)=(EK(M))` ).
4. Na
zašifrovanie textu abcdefghijklmnopqrstuvwx v ASCII kóde bola použitá 64 bitová
bloková šifra. Pri prenose bol jeden bit správy invertovaný. Z výsledného
dešifrovaného textu určte (a zdôvodnite) v každom prípade, ktorý režim bol
pri odosielaní použitý:
a) abcdefghijklmnoqqrstuvwx
b) abcdefgh(#j?_A!7qrstuvwx
c) @#!s0&%-ijkhmnopqrstuvwx
5.
Hodnotenie študenta sa kóduje trojicou (a,b,c), kde a je známka (0 až
4), b je kód študenta (0 až 9) a c je podpis učiteľa, čo je číslo 10*a+b
zašifrované súkromným RSA kľúčom učiteľa, ktorého verejný kľúč je (55,3).
Overte, či nasledujúce hodnotenia sú korektné, v prípade nekorektnosti upravte
podpis učiteľa.
a) (2,2,33) b) (1,3,9)
5+. Ako by
som mohol použiť (korektné) hodnotenia študentov 2 a 3 (z predchádzajúceho
príkladu) na vytvorenie korektného hodnotenia študenta 1, pokiaľ by som nemal
čas hrubou silou rozbíjať učiteľov kľúč ?
6. Pri
šifrovaní systémom ElGamal je použité prvočíslo 19 a generátor 3. Verejný kľúč
príjemcu správy je 7. Zašifrovaná správa M=11 má tvar C=(5,x). Aké bude x ?
7. Ktoré z
nasledujúcich dvojíc je možné použiť ako verejný kľúč pre šifrovanie RSA a
ktoré nie ? Zdôvodnite !
a) (65,3) b)
(91,5) c) (79,3)
8. Popíšte
základný princíp a charakterizujte aspoň tri výhody a tri nevýhody
symetrických kryptografických systémov.