meno/skupina………………………………………….

 

1.  Rozšifrujte nasledujúci text, šifrovaný stĺpcovou transpozičnou šifrou:

 

PYSKPGFRTTRTRIVEZYOAE

 

 

 

2.  Popíšte postup, ktorým by ste mohli rozoznať, či je text zašifrovaný monoalfabetickou alebo polyalfabetickou šifrou

 

 

 

 

 

3.  Ukáže, že výsledok šifrovania invertovaného textu (keď vymeníme 1 za 0 a naopak) pomocou algoritmu DES s invertovaným kľúčom bude invertovaný šifrovaný text.  ( teda že platí  EK`(M`)=(EK(M))` ).

 

 

 

 

 

 

4.  Na zašifrovanie textu  abcdefghijklmnopqrstuvwx  v ASCII kóde bola použitá 64 bitová bloková šifra. Pri prenose bol jeden bit správy invertovaný. Z výsledného dešifrovaného textu určte (a zdôvodnite) v každom prípade, ktorý režim bol pri odosielaní použitý:

a)    abcdefghijklmnoqqrstuvwx

b)    abcdefgh(#j?_A!7qrstuvwx

c)    @#!s0&%-ijkhmnopqrstuvwx

 

 

 

 

5.  Hodnotenie študenta sa kóduje trojicou (a,b,c), kde a je známka (0 až 4), b je kód študenta (0 až 9) a c je podpis učiteľa, čo je číslo 10*a+b zašifrované súkromným RSA kľúčom učiteľa, ktorého verejný kľúč je (55,3). Overte, či nasledujúce hodnotenia sú korektné, v prípade nekorektnosti upravte podpis učiteľa.

 a)  (2,2,33)          b)  (1,3,9)

 

 

 

 

 

 

5+.  Ako by som mohol použiť (korektné) hodnotenia študentov 2 a 3 (z predchádzajúceho príkladu) na vytvorenie korektného hodnotenia študenta 1, pokiaľ by som nemal čas hrubou silou rozbíjať učiteľov kľúč ?

 

 

6.  Pri šifrovaní systémom ElGamal je použité prvočíslo 19 a generátor 3. Verejný kľúč príjemcu správy je 7. Zašifrovaná správa M=11 má tvar C=(5,x). Aké bude x ?

 

 

 

 

 

 

7.  Ktoré z nasledujúcich dvojíc je možné použiť ako verejný kľúč pre šifrovanie RSA a ktoré nie ? Zdôvodnite !

     a)  (65,3)     b)  (91,5)      c)  (79,3)

 

 

 

 

8.  Popíšte základný princíp a charakterizujte aspoň tri výhody a tri nevýhody symetrických kryptografických systémov.