HTML5

  • nový štandard pre HTML, XHTML a DOM HTML (stále nie je oficiálnym štandardom)

 

Doctype definícia

  1. <!DOCTYPE html>

Nové formulárové prvky

Typy inputov

  • Search - po zadaní textu sa objaví vymazávací krížik
  1. <input type="search" name="searchInput">
  • Phone - zadávanie telefónnych čísiel
  1. <input type="phone" name="phoneInput">
  • URL - validuje správnosť formátu URL
  1. <input type="url" name="urlInput">
  • Email - validuje správnosť formátu e-mailu
  1. <input type="email" name="emailInput">
  • DateTime - ponúka na výber dátum a čas pomocou GUI kalendára
  1. <input type="datetime" name="dateTimeInput">
  • Date - ponúka na výber dátum pomocou GUI kalendára
  1. <input type="date" name="dateInput">
  • Month - ponúka na výber mesiac pomocou GUI kalendára
  1. <input type="month" name="monthInput">
  • Week - ponúka na výber týždeň pomocou GUI kalendára
  1. <input type="week" name="weekInput">
  • Time - ponúka na výber čas pomocou GUI
  1. <input type="time" name="timeInput">
  • LocalTime
  1. <input type="localtime" name=localTimeInput">
  • Number - ponúka GUI pre zadanie čísla.
    • min - minimálna hodnota zadaného čísla
    • max - maximálna hodnota zadaného čísla
    • step - špecifikuje interval čísiel po ktorých sa má meniť
  1. <input type="number" min="0" max="10" step="2" name="numberInput">
  • Range - ponúka GUI pre zadanie čísla z rozsahu pomocou posuvníka
    • min - minimálna hodnota zadaného čísla
    • max - maximálna hodnota zadaného čísla
    • step - špecifikuje interval čísiel po ktorých sa má meniť
  1. <input type="range" min="0" max="10" step="0.1" name="rangeInput">
  • Colour - má ponuknúť na výber farbu

Multimédiá nové elementy pre multimédiá

  1. <audio>

Video

Podporované formáty a ich podpora v prehliadačoch

FormátIEFirefoxOperaChromeSafari
Ogg Nie 3.5+ 10.5+ 5.0+ Nie
MPEG 4 9.0+ Nie Nie 5.0+ 3.0+
WebM Nie 4.0+ 10.6+ 6.0+ Nie
Vloženie videa na stránku:
  1. <video src="movie.ogg" width="320" height="240" controls="controls"></video>
Video element podporuje aj viacero zdrojov. Prehliadač použije prvý zdroj, ktorý rozpozná/dokáže prehrať.
  1. <video width="320" height="240" controls="controls">
  2. <source src="movie.mp4" type="video/mp4" />
  3. <source src="movie.ogg" type="video/ogg" />
  4. <source src="movie.webm" type="video/webm" />

Canvas

Používa sa na kreslenie grafiky na stránku - napríklad použitím JavaScript-u.

Vytvorenie canvasu:
  1. <canvas id="myCanvas" width="200" height="100"></canvas>
Na kreslenie do canvasu sa používa JavaScript. Príklad nakreslenia kruhu:
  1. <script type="text/javascript">
  2.  
  3. var c=document.getElementById("myCanvas");
  4. var cxt=c.getContext("2d");
  5. cxt.fillStyle="#FF0000";
  6. cxt.beginPath();
  7. cxt.arc(70,18,15,0,Math.PI*2,true);
  8. cxt.closePath();
  9. cxt.fill();
  10.  

WebStorage

Doteraz sa zvyčajne ukladajú do cookies, avšak sú nevhodné pre ukladanie veľkého množstva dát, keďže sú dosť veľkostne obmedzené a sú určené hlavne pre server. HTML5 umožňuje 2 spôsoby uloženia dát na klientovi:
  • localStorage - ukladanie dát nastálo
  • sessionStorage - ukladanie dát v rámci session
HTML5 používa JavaScript na ukladanie a prístup k dátam.

WebStorage metódy:

  • setItem(key,value)
  • getItem(key)
  • clear()
  • removeItem(key)
  • key(n)

Úlohy:

  1. Vytvorte formulár ktorý bude obsahovať nové typy inputov:
    • meno - povinne
    • email - typ email, povinne
    • url - typ url, povinne
    • hodnotenie webu - typ range, stupnica po 1 stupni od 1 do 10 bodov
  2. Uložte všetky dáta, ktoré ste "odoslali", aby boli prístupné aj po reštarte prehliadača a nad formularom doplnte tabulku so všetkými vami odoslanými dátami.
    • Vkladanie do pripravenej tabulky - napr pomocou innerHTML
    • Uloženie do WebStorage - ako hodnotu kľúča vložiť celý objekt
    1. var entry = {
    2. name: "Meno",
    3. email: "email"
    4. };
    Pre pracu s objektmi:
    1. var ObjLocalStorage = {};
    2.  
    3. ObjLocalStorage.getItem = function(key) {
    4. return JSON.parse(localStorage.getItem(key));
    5. };
    6.  
    7. ObjLocalStorage.setItem = function(key, object) {
    8. localStorage.setItem(key, JSON.stringify(object));
    9. };
    Na ukladanie do localStorage pouzit ObjLocalStorage.setItem(key, object);
    Na vyberanie z localStorage - ObjLocalStorage.getItem(key);
Nachádzaš sa tu: Home SPS HTML5