Na svete existuje 1,4 miliárd používateľov mobilných telefónov, ktorí potrebujú softvér do svojich zariadení. Či sa rozhodnúť pre Android, iOS, Windows Phone alebo iné platformy, je neraz ťažká dilema.
Vo vreckách používateľov sa schovávajú nadupané mašiny. Dotykové displeje, všadeprítomný internet, fotoaparáty a množstvo senzorov robia z telefónu skvelé zariadenie predurčené na množstvo nečakaných nápadov.
Androiďácka aplikácia, nazývaná appka, je písaná v jazyku Java. Java, ako dominantný jazyk sveta, predstavuje dlhodoby overený kompromis overený už dvadsaťročnou tradíciou, ku ktorému existuje množstvo tutoriálov a kníh bez problémov použiteľných aj pri vývoji Androidu. K dispozícii máte syntax na úrovni Java 5.
Na vývoj aplikácie sú potrebné tri zložky: vývojové prostredie, SDK pozostávajúce z kompilátora a základných knižníc, a zariadenie, na ktorom pobeží hotová appka.
Všetky tri zložky sú k dispozícii v jednom balíčku Android Studio. Pozrite si kapitolu Ako začať, kde nájdete podrobné návody na jeho inštaláciu.
Vývojové prostredie Android Studio obsahuje komplexný textový editor, ladiace nástroje, správu projektov, grafický dizajnér a množstvo ďalších vecí. Je založené na klasickom prostredí IntelliJ IDEA.
Appka si však nevystačí len so syntaxou Javy: potrebuje k dispozícii API,
teda triedy a metódy, ktoré umožňujú interagovať v programe s platformou Androidu.
Ako vývojári máme veľké šťastie: máme k dispozícii všetky vymoženosti platformy
Java 5: triedy z balíčkov java.lang
, java.util
, java.io
i java.nio
a mnohé ďalšie. Okrem toho je API obohatené obrovským množstvom balíčkov
pre samotnú platformu Android.
SDK obsahuje samozrejme i kompilátor zdrojových kódov, ktorý je prirodzene prepojený s Android Studiom.
Vašu hotovú appku môžete spustiť buď na skutočnom zariadení (obvykle pripojenom k počítaču cez USB kábel). Ak zariadenie nemáte, máte k dispozícii softvérový emulátor integrovaný s Android Studiom, ktorý vám ho nahradí.
Dosť bolo rečí, poďme vyvíjať prvú aplikáciu! Naprogramujeme si aplikáciu Kocka, ktorá bude .. hádzať kockou.
Štandardné androidové zariadenie v sebe obsahuje procesor s architektúrou ARM, ktorá je optimalizovaná na vysoký výkon v obmedzených podmienkach. Na ňom beží Linux, ale nečakajte, že si na ňom ihneď spustíte Ubuntu. Jeho jadro je totiž vehementne upravené pre potreby mobilných platforiem a obmedzenej batérie.
V Linuxe beží najmä virtuálny stroj zvaný Dalvik/ART, v ktorom sú spúšťané androidové appky. Ak sa zdá, že táto medzivrstva je úplná zbytočnosť, nie je to pravda. Významne prispieva k bezpečnosti a stabilite celej platformy, pretože umožňuje izolovať jednotlivé appky, zabíjať tie, ktoré sú neposlušné, a zároveň umožňuje optimalizáciu ich behu, napr. kompiláciou kódu za behu.
Ak kliknete v Android Studiu na tlačidlo
Run App, za oponou sa spustí zložitá mašinéria. Predovšetkým, vaša
appka sa skompiluje pomocou bežného kompilátora javac
. Výsledok kompilácie
sa následne preloží do súborov spustiteľných vo virtuálnom stroji Dalvik/ART
s príponou .dex
. Potom sa celá aplikácia, vrátane obrázkov, XML súborov
a nastavení zabalí do výsledného balíčka .apk
, ktorý sa odošle do zariadenia
a spustí sa vo virtuálnom stroji.
O Androide existuje myriáda materiálov. Spomedzi všetkých odporúčame najmä: