C#

Hello World!

using System;

class Hello
{
   static void Main() 
   {
      Console.WriteLine("Hello World");
   } 
}

Vlastnosti

class Auto 
{
	private int rychlost, cas;
	public int vypocitajDrahu() 
	{
		return rychlost * cas;
	}
	public int pCas 
	{
		get 
		{
			return cas;
		}
		set 
		{
			cas = value;
		}
	}
	public int pRychlost 
	{
		get 
		{
			return rychlost;
		}
		set 
		{
			rychlost = value;
		}
	}
}
Pouzitie:
Auto.pRychlost:=200;
v=Auto.pRychlost;	

Zapečatené triedy a metódy.

Zapečatené triedy a metódy poskytujú jednoduchý mechanizmus na to, aby ste ďalším programátorom zabránili v odvodzovaní ďalších tried. Pokiaľ je teda trieda zapečatená, znamená to, že nie je možné odvádzať od nej nové triedy. To môžete využiť v akejkoľvek situácii, keď to uznáte za vhodné. Zapečatenú triedu musíte deklarovať kľúčovým slovom sealed. Je logické, že zapečatená trieda nemôže obsahovať žiadne virtuálne ani abstraktné metódy, pretože takéto metódy sú určené na to, aby boli implementované v odvodených triedach.

Zoznamy

enum NazovZoznamu { Hodnota1, Hodnota2, …, HodnotaN }
enum NazovZoznamu : typ { Hodnota1, Hodnota2, …, HodnotaN }

enum Tyzden : byte { Pondelok = 1, Utorok, Streda, Stvrtok, Piatok, Sobota, Nedela }

Tyzden t;
t = Tyzden.Streda;//t=3         
t = 3; // chyba pri kompilácii ->nemozme to pouzivat.. ale mozme pouzit t = (Tyzden) 3;

Výnimky

try 
{
	prikaz1;
	prikaz2;
	prikaz3;
}
catch (typ_vynimky1 premenna) 
{
	// prikazy na spracovanie vynimky typu 1
}
catch (typ_vynimky2 premenna) 
{
	// prikazy na spracovanie vynimky typu 2
}
Programove vyvolanie vynimky:
public static void perform(Object o) 
{
	if (o == null) 
	{
		throw new ArgumentNullException("Neplatna referencia.");
	}
	else 
	{
		// vsetko je OK – mozeme volat pozadovanu metodu objektu
	}
}

Polia:

int[] poleCisel = new int[5];
MojaTrieda[] poleObjektov = new MojaTrieda[3];

int[] poleCisel = new int[5] {1, 2, 3, 4, 5};
MojaTrieda[] poleObjektov = new MojaTrieda[3] { new MojaTrieda(),new MojaTrieda(),new
MojaTrieda() };

poleCisel[4] = 10; // zápis do elementu s indexom 4
int cislo = poleCisel[1]; // čítanie elementu s indexom 1

int[,] matica = new int[2, 3];//dvojrozmerne pole 2x3

int[][] pole = new int[3][];//tzv. zubate pole, jeden rozmer=3, druhy je zatial neznamy...
Jednotlivé podpolia nášho hlavného poľa musíme inicializovať až po vytvorení hlavného poľa. Predpokladajme, že chceme, aby naše tri podpolia mali veľkosti postupne 4, 2 a 5. Inicializácia by potom vyzerala takto:
int[][] pole = new int[3][];
pole[0] = new int[4];
pole[1] = new int[2];
pole[2] = new int[5];
Teraz máme k dispozícii zubaté pole, do ktorého môžeme vložiť spolu 11 elementov typu int, do každého podpoľa príslušný počet podľa jeho rozmeru.

Vytvorenie Windows aplikácie pomocou IDE prostredia

1. Otvorte Visual Studio .NET a vytvorte C# nový projekt. Zo šablón vyberte Windows Application podľa obr.1. Sprievodca vygeneruje projekt s prázdnym formulárom(obr. 2).
Obr 1.:

Obr 2.:


2. Natiahni objekt Label z Toolboxu do formuláru a umiestni vľavo hore.
3. Použi Properties window na nastavenie text property v Label na "Hello World From Windows!"
4. Roztiahni Label na dostatočnú veľkosť, aby bolo vidno celý text.
5. Natiahni objekt Button z Toolboxu do formuláru a nastav text property na "Cancel."
6. Umiestni Button do spodnej časti a prispôsob jeho veľkosť.
7. Double-click na Button umožní naviazať Click event handler. Visual Studio vytvorí metódu button1_Click , ktorú naviaže na handler danej udalosti tlačidla. Zároveň už prepojí túto udalosť z vytvorenou metódou, takže sa o to už netreba starať.
8. Pridaj kód na zavretie aplikácie po stlačení tlačidla cancel
private void button1_Click( object sender, System.EventArgs e)
{
Application.Exit();
}
9. Stlač CTRL+F5 a spusti aplikáciu.

Obr. 3 Hello World aplikácia

Úlohy

  1. Výpis všetkých argumentov programu.Použite "foreach".
  2. Vytvorte program ktorý vypíše na konzolu súčet jeho dvoch argumentov. Ak je nespravny počet - vypište chybové hlasenie.
  3. Napíšte program, ktorý vytvorí 2 vlakna. Obe budu vypisovat na konzolu "A" resp. "B". Sledujte striedanie A-čok a B-čok vo výpise.
    Pre tých čo sa nudia :-): Odmerajte ako rýchlo sa prepínajú procesy.
  4. Vytvorte program, ktorý umožní skrývať svoj vlastný formulár.(vlastnost Opacity)
  5. Zapište vlastnu udalost do systemoveho logu.(using System.Diagnostics; trieda EventLog)
  6. V reálnom čase zobrazujte priemerné využitie CPU.
  7. Zobrazujte tieto informácie

Linky

Vyriesene priklady a spol. :-)